Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Leila Söderholm tipsar om övningar du kan göra utomhus när det är vinter Bild: Moa Alexandersson

PT-Leila: Därför ska du träna utomhus i vinter!

”Hjärta och lungor får sig ett rejält träningspass”

Många drar sig för att träna utomhus när det är kallt och snö på marken. Men inte Leila Söderholm. Här tipsar hon om hur du kan löpträna och powerwalka i snön, hur du klär dig rätt för vinterträning och vad du ska tänka på för att inte halka.

Publicerad 2016-12-14 | Senast ändrad 2017-12-18 | Leila Söderholm

I vissa delar av landet ligger nu ett vackert snötäcke. Jag blir så glad av snö, det är rent och så fint. Jag kan gå ut på kvällen med känslan av att det inte är totalt mörker. För många är snö lika med att det inte går att träna utomhus. Jag skulle vilja ändra på den inställningen, snö är inget hinder utan tvärtom så blir det en variation på vår träning som är svår att efterlikna inomhus.

Du gör av med mer energi

Om det är powerwalks som gäller så ställer snön helt andra krav på kroppen. Varje fotsteg blir instabilt så knä, fot och höftled måste stabilisera och jobba extra för att vi ska kunna gå. Musklerna jobbar på helspänn för att vara beredd på halt underlag och för att hjälpa oss parera ett snedsteg eller ojämt underlag. Det är jobbigare att gå i snö än på plant underlag vilket gör att hjärta och lungor får sig ett rejält träningsppass vilket göra att pulsen går upp mer än den skulle ha gjort annars.

Enligt mig så är löpning, träning utomhus och powerwalks bland det härligaste som finns på vintern. Det är knäpptyst ute eftersom snön fungerar som ljuddämpning. Det är vitt och vackert som en tavla eller som att vara i en saga. Snötäcket fungerar som stötdämpning så det är väldigt skönt att springa på en snötäckt stig eller gångväg. Jag brukar vänta någon dag tills folk har hunnit trampa upp en stig i snön då är det perfekt att springa. Löpning i kyligare väder höjer dessutom mängden energi du förbränner under passet, kroppen jobbar hårt med att hålla värmen. Även om du inte känner dig törstig när du springer är det viktigt att dricka innan och efter passet eftersom det går åt vätska även om det är kallt.

Bra att frysa lite

Jag stannar gärna på min löprunda eller promenad och gör övningar utomhus. Det går att göra enormt mycket med bara kroppen som hjälp. Jag använder gärna en busshållplats där det finns bänkar, stolpar och väggar att träna med. Det kan kännas svårt att klä sig inför vinterlöpning så mitt stora tips är att tänka lager på lager. Jag springer och går alltid i mina vanliga löparskor även på vintern, jag använder ”dra på broddar” som jag trär på mina löparskor. De fungerar helt suveränt och kostar inte så mycket. Det känns till och med tryggt att springa på isgata med mina broddar.

Det är bra att frysa lite lätt de först 5 minuterna, då blir temperaturen perfekt under löprundan eller powerwalken. Snön gör att löpsteget får lite högre knäföring vilket innebär träning på ett bättre och effektivare löpsteg. Fördelen är att passet kan kortas ner eftersom det blir ett jobbigare pass än om löpningen sker på vanligt torrt underlag.

Njut av naturen, lyssna ljudet från omgivningen och låt detta bli en stund av återhämtning för hjärnan samtidigt som hela kroppen och konditionen tränas.

Kläder vid olika temperaturer 

Några exempel på hur man kan klä sig vid olika temperaturer kommer nedan. Det är stor skillnad på t.ex. 10 grader och 15 grader, och alla är vi också olika känsliga för kyla. Följ grundregeln att det ska kännas lite kyligt första fem minuterna av löprundan då är klädseln precis lagom.

+10 till +15

Långa tights eller i ¾ längd, beroende på temperatur och personligt tycke. Långärmad funktionströja, t.ex. underställströja. Eventuellt en tunn väst eller tunn jacka om det är lite kallare eller blåsigare.

+5 till +10

Långa tights. Underställströja och en löparjacka. Individuellt är om man vill använda tunn mössa, vantar och eventuellt ett tunt lager till under sin jacka.

0 till +5

Nu börjar det bli lite kyligare och de långa tightsen kan bytas ut mot tights med t.ex. windstopper eller lite mer fodring (vintertights). Du kan också använda underställsbyxor under dina vanliga tights. En underställströja eller två kompletteras med vädertålig löparjacka. Eventuellt kanske du har en väst under. En tunn löparmössa, vantar och eventuellt en buff i halsen kan vara skönt. Tänk på att den kan vara halt och använd broddar!

-5 till 0

Vintertights eller vanliga tights med underställsbyxor under. Underställströja, en tunnare funktionströja samt jacka. Mössa, vantar och buff. Nu börjar det också frysa på ordentligt. Undvik att halka genom att använda broddar.

-10 till -5

Samma råd som vid -5 till 0 grader, men kanske använda något tjockare plagg och tjockare mössa/vantar. Det kan vara skönt att använda en lite varmare strumpa, och det kan bli trångt i skon att ta på sig fler lager med strumpor. Vid risk för halka: använd broddar! 

Blir det kallare än -10 grader och du är en ovan vinterlöpare så kan det vara bättre att träna inomhus dessa dagar. Är du van så är det inga problem men ge dig inte för långt iväg utan hus i närheten och telefon till hands. För mig har det blivit så att jag nästan hellre löptränar på vintern än på sommaren, det är klarar luft och det känns som om det är mer syre i luften. Underlaget är skönt och det finns få saker som slår känslan att komma in i värmen efter en löprunda i kallt väder utomhus.

Ta en varm dusch och drick något varmt och låt endorfinerna sprida sig i kroppen och känn hur lycklig lottade vi är som bor i ett land med så många vackra olika årstider.

Ett litet rådjur som bor på Leilas tomt brukar titta på henne när hon intervalltränar.