Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Leila visar hur man gör sköldpaddan Bild: Moa Alexandersson

PT-Leilas minipass när du har ont om tid

Tre övningar som ger supereffektiv träning

När man har ont om tid vill man gärna att träningen ska vara enkel, gå snabbt och ge bra resultat. Leila har satt ihop ett pass som är just detta! Kör hårt!

Publicerad 2017-10-16 | Leila Söderholm

De här tre bra och stärkande helkroppsövningarna, återkommer jag själv till genom åren om och om igen. Av den enkla anledningen att de ger en så otroligt bra effekt på kort tid. De är lätta att komma ihåg och kan utföras med modifikation så att alla kan utföra dem på bästa sätt efter sin egen kropp.

Förenklat handlar träning om att bli trött i musklerna du jobbar med och att få upp pulsen så att hjärta och lungor får jobba. Hur vi gör för att komma dit är mindre viktigt men att vi får in rörelse är desto viktigare.

Välj dina favoritövningar

Jag brukar sätta ihop dessa tre övningar och göra dem på tid efter varandra med minimal vila mellan. Det går att välja mellan sina favoritövningar, nästan vilka som helst. Huvudsaken är att vi får till träningen. Det går lika bra att göra på många andra sätt som till exempel räkna antal repetitioner eller bestämma sig för att göra 50 stycken av varje i följd och så vidare. Det finns inga bestämda regler utan allt är möjligt och görbart när det gäller träningen. Behöver passet bli jobbigare så lägg in 10 upphopp eller 10 situps mellan varje övning. 

Gör minipasset så här

Sätt en timer på 30 sekunder och gör övning ett. Gå direkt på övning två i 30 sekunder, för att avsluta med övning tre. Påbörja nästa varv direkt och upprepa gärna i fem varv. För att öka träningstiden så lägg till fler varv. Behöver passet bli jobbigare lägg in en mellanövning efter varje övning. Exempelvis upphopp, burpees, utfall eller situps.

Chipsövningen

Ligg på rygg och låtsas att det placeras ett chips mellan skinkorna. Pressa upp höften och spänn rumpan så att chipset krossas. Nu ska fötterna springa och höften behålla sin höga position utan att chipset smular, jag lovar att ingen kommer att glömma pedagogiken i denna övning. Perfekt övning för, baksida lår, höft och rumpa. En ordentlig pulshöjare. 

Lyft med ett ben

Placera händerna med fingrarna framåt (gör handlederna ont så välj den position som passar bäst). Böj höger ben och sträck ut vänster. Pressa upp höften så högt som möjligt, sänk långsamt igen. Försök att hålla det sträckta benet så stilla som möjligt. Gör det ena benet under en intervall och gå direkt på nästa ben innan nästa övning. En underbar övning för baksida lår, höft och rumpa som ställer krav på överkroppen också. 

Sköldpaddan

Ställ dig på tå och ha fötterna strax bakom knäna. Tänk dig att du står som ett upp och nervänt V. Sänk dig ner genom att böja armbågar och knän, försök att komma så lång ner som möjligt. Pressa dig upp till raka armbågar och knän. Kroppen ska inte flyttas bakåt eller framåt utan endast uppåt och nedåt. Titta på en punkt i golvet och håll den punkten både i låg och hög position. Jobba så lågt ner och så högt upp som möjligt. Här jobbar mage, armar, bröst, lår och mycket mer.