Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Elin Ragnarsson runstreak Bild: Elin Ragnarsson

Runstreak-Elin: ”Jag är stolt över min starka kropp!”

Elin Ragnarsson, 27, firade nyligen att hon sprungit runstreak i 1000 dagar. Varenda dag i snart tre år har hon sprungit en löprunda – och vart hon än kommer, så sprider hon glädje med tiara i håret och en härlig stolthet över sin starka kropp.
– Jag vill visa andra att man inte ska skämmas över sin kropp, säger Elin.

Publicerad 2017-03-08 | Hillevi Wahl

Hej Elin, berätta – vem är du?

– Jag är en tjej som har hittat kärleken i löpningen, älskar färgen rosa, lyssnar mycket på hårdrock och försöker leva livet fullt ut.

Nu har du haft ett runstreak i tusen dagar! Wow! Hur har du lyckats med det?
– Den frågan brukar jag ställa till mig själv också, men jag tror att det beror på att jag prioriterat bra skor, lyssnat på kroppen om jag har känt mig hängig och då tagit det lugnt. Dessutom har jag vågat vara långsam. Vissa dagar ska man inte pressa kroppen, då njuter jag bara oavsett om det går långsamt eller fort.

Mår du bättre efter de här tusen dagarna?
– Absolut! Jag har blivit starkare och snabbare, känner inte alls lika mycket tidspress som jag hade i början. Jag har tappat en del i vikt, även om jag inte har en aning om hur mycket, eftersom jag inte har vägt mig på 4-5 år. Men märker skillnad i kläderna och kroppen.

Hur har du gjort om du varit skadad eller sjuk?
– Jag har aldrig varit dunderförkyld, mest hängig, lite snorig och rosslig i halsen och har då kunnat springa ändå och bara tagit det lugnare ett par dagar. Ibland blir det som att jag springer ifrån förkylningen. Jag har jag aldrig varit så frisk som jag är nu.

Ellen springer varje dag – men högst 20 minuter åt gången

När jag ser bilderna på dig där du springer i skogen, med färgglad behå och stolt kropp – så blir jag helt lycklig. Vad har du fått för reaktioner?
– Jag får mest leenden och uppskattning. När jag lade upp bilden i en löpargrupp för springande tjejer så fick jag 900 likes och glada påhejande kommentarer. Det märks att det behövs tjejer som vågar visa andra att man är stolt över sin kropp, oavsett storlek.

Hur hittade du till löpningen?
– Jag hade konditionsträning som projektarbete i gymnasiet hösten 2008. Då provade jag hur mycket jag kunde förbättra konditionen på 12 veckor. Då gick jag från 1,1 km till 7,7 km. Jag sprang mitt första lopp 2009, Midnattsloppet, sedan började det eskalera. 2011 sprang jag min första mara på 5 timmar och 55 minuter.
 
Hur kom det sig att det blev ultralöpning?
– Efter mitt första marathon fick jag nys om att det fanns längre distanser, kallat ultralopp och sprang min första 2012 och efter det har jag varit fast! Jag älskar utmaningen i distansen och terrängen och att man inte alltid måste vara snabb.



Har du alltid kunnat vara stolt över din kropp, eller har det kommit i och med löpningen?
– Det är tack vare löpningen jag kan säga att jag älskar den, eftersom den hjälpt mig att inse vad jag klarar av. Det handlar mycket om vad man tänker om sig själv. Jag har självklart inte alltid varit nöjd med min kropp på det sätt jag är i dag. Men jag har insett att även när jag vägde som minst kunde jag inte inse hur smal jag var, för då gick jag ned i vikt för någon annan än mig själv.

Har du firat ditt 1000-runstreak på något sätt? Och har du några nya roliga utmaningar på gång?
– Jag firade genom att springa på Sollentunavallen. Planen var 100 kilometer, men blev "bara" 84. Jag tror jag har lite stress som ligger kvar och påverkar saker. Men nu tar jag tag i det en gång för alla och ska komma tillbaka ännu starkare igen.

Stort tack Elin, för att du delade med dig. Jag älskar verkligen människor som älskar sin kropp. Har du några sista tips till Vardagspuls läsare?
– Våga göra det som du vill, det som får dig att må bra och skratta! Glöm inte bort att du själv är den viktigaste personen i ditt liv! 

Elins 10 bästa tips på träningskläder

Elin jobbar i en sportbutik och vet allt om sportkläder för tjejer och killar som är stora i kroppen. Här är hennes bästa tips.

  1. Gå till en löpbutik där de gör löpanalyser (till exempel Intersport eller Löplabbet) för att prova ut ett par bra löparskor för just ditt löpsteg, så du slipper skador.
  2. Köp en bra sport-behå. Ligamenten slits ut om du inte ger brösten tillräckligt med support. Byt ut den varje år, till exempel när du köper nya löparskor eftersom elasticiteten i behån försvinner när du tvättar den. Så tränar du ofta, ha minst 2 sportbehåar.
  3. Använd sportslick eller vaselin mot skoskav.
  4. Svettas du lätt, använd funktionsmaterial i alla plagg, även strumporna, då minskar risken för skoskav.
  5. Springer du mycket eller står upp mycket på jobbet är kompressionsstrumpor eller kompressionskläder att rekommendera. Under långa jobbpass eller före/efter långa lopp jobbar jag alltid i det.
  6. Prova herrstorlek. Om du som dam har lite bredare fot och ligger i storlek 41-42 - var inte rädd att prova herrstorlek, ibland passar det bättre. Även ni herrar som har små fötter, gå på damsidan och bär era färgglada skor med stil! Våga bryta mönster!
  7. Samma gäller kläder! Innan jag gick ned en del i vikt så gick jag på herr kompressionskläder då de satt bäst. Jag kör med herrjackor eftersom jag är så lång och bredaxlad för att vara tjej.
  8. Våga vara långsam, bry dig inte om vad andra tycker och tänker! Kommer du ut på en 20 min promenad är det toppen! Tävla mot dig själv. Alla som kommer utanför dörren är vinnare!
  9. Våga drömma! Våga sikta mot de där målen som kanske ser ouppnåeliga ut, för vem vet hur långt man kan komma? Den enda som kan hindra dig är du själv!
  10. Var dig själv, gör det du vill! Vill du springa långpass innan frukost? Vill du klä dig i färgglada kläder? Vill du träna mot ditt första millopp eller att bara springa din första mil? Gör det oavsett vad grannarna eller vännerna tänker! 

OM ELIN

Namn: Elin Ragnarsson.
Ålder: 27 år.
Bor: Sollentuna.
Gör: Jobbar i sportbutik.
Familj: Singel.
Aktuell: Har firat sitt runstreak nummer 1000.
Blogg: elinragnarsson.wordpress.com
Instagram: elinr89