Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

leila söderholm förändra en vana Bild: Johnér

Så förändrar du enklast en dålig vana till en bättre

Lägg till bra saker istället för att ge dig själv förbud

Känner du att du vill se över din livsstil? Ändra, lägga till och ta bort några av dina vanor eller ovanor? Här tipsar träningsexperten Leila Söderholm om hur du ska göra för att få till en hållbar livsstilsförändring.

Publicerad 2016-10-24 | Senast ändrad 2018-01-05 | Leila Söderholm

Många av oss trillar snabbt tillbaka i vanliga hjulspår eftersom den nya vanan är för svår att hålla.När jag jobbar med att coacha människor till bättre hälsa, träffar jag många som vill ändra allt på en gång. De känner att de äter onyttigt, rör på sig för lite och stressar för mycket. Det blir många förändringar som har en tendens att bli väldigt stora och därför inverkar negativt på vardagen. Därför är det få människor som orkar hålla i sina nya vanor i mer än ett par dagar.

Om förändringarna innebär att du helt plötsligt tar bort allt som du brukar äta och bara äter gröna blad och stora köttbitar. Om du från en dag till en annan ska lägga in motion varje dag, ett intervallpass och två styrkepass per vecka, kommer det att kännas som ett stort steg och en väldigt stor förändring.

För att motverka stressen ska du dessutom meditera en stund varje dag och göra två yogapass per vecka. När stora förändringar införs, kommer din hjärna att protestera ganska rejält och efter några dagar tar du beslutet att ge upp – det här fungerar inte i din vardag eller i ditt liv. Du går tillbaka till dina gamla vanor men med en ny känsla av misslyckande – du hamnar i en negativ spiral.

Tricket och lösningen är att göra mindre förändringar och fylla på med bra saker, istället för att införa förbud eller för stora åtaganden som du inte orkar hålla hela vägen.

Om du tänker annorlunda och ändrar en vana i taget, kommer känslan av framgång att skapa en positiv spiral som gör att du håller i din nya vana på ett helt annat sätt, och efter några veckor så är din nya vana här för att stanna.

Våra kroppar har ett visst behov som måste uppfyllas, vi behöver vitaminer, mineraler och antioxidanter. Börja med att se till att få i dig det grundläggande som kroppen behöver för att få alla processer att fungera optimalt – utan att förbjuda något av det du äter idag. Ha alltid som ambition att äta:

  1. 500 gram grönsaker per dag. Det är ett minimum och du får gärna fylla på med mer. Blanda olika färger på dina grönsaker och ät färgrikt, mörkgröna blad, djupröd paprika, broccoli, rödkål osv, men ät även dina vanliga favoritgrönsaker. Chansen är stor att du blir mätt av att äta mer grönsaker och därför minskar ner på annan mat som inte är lika hälsosam.
  2. Fet fisk helst tre gånger i veckan så att du får i dig de viktiga omega 3-fettsyrorna – de är viktiga för att dämpa inflammationer. Det går också åt mycket omega 3 för att bygga upp hjärnans celler. Om du inte får i dig fisk bör du ta ett tillskott i form av omega 3-kapslar. De finns på hälsokostbutikerna och på apoteket.
  3. D-vitamin. Mellan november och mars när det är mörkare behöver vi i norden fylla på med D vitamin. Det finns starka bevis för att D-vitaminbrist kan orsaka depressioner och nedstämdhet liksom högt blodtryck. Musklerna blir också försvagade och det kan vara kämpigt att träna och lyfta tungt. Uthålligheten försämras och humöret blir sämre. D-vitamin finns i fet fisk, men till viss del även i kött och ägg. D-vitamin finns också i viss vild svamp, som kantarell, trattkantarell och karl johan.

Om du fyller på med rätt saker, kommer du att göra dig själv en fantastisk tjänst. Sannolikheten att du minskar intaget av sämre mat är också stor. Men så länge du inte inför några förbud kommer det att kännas helt okej att göra de här förändringarna – kanske till och med litet trevligt.

Börja med att införa enklare motion

När det kommer till motionen – gör det enkelt för dig själv och testa något som faktiskt är genomförbart. Börja med att införa dagliga promenader där du lägger ifrån dig mobilen innan du går ut. Låt tankarna vandra omkring och känn doften, hör ljuden och bara var i nuet. Det kan vara så enkelt att du i tio minuter går dit din näsa pekar och sedan vänder om tillbaka.

Och när du fått in den nya lilla vanan går du vidare och lägger till något annat. Din chans att lyckas är enormt stor