Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Leila Söderholm tränar med pilatesboll Bild: Leila Söderholm

Så magtränar du på djupet

Här är bollträningen du aldrig tidigare har testat

I många hem finns en pilatesboll liggandes som förmodligen har tappat lite luft så den inte går att använda. Plocka genast fram din pilatesboll och ge den lite kärlek. Och testa Leila Söderholms magövningar som går riktigt på djupet.

Publicerad 2016-11-14 | Senast ändrad 2018-03-12 | Leila Söderholm

Pilatesbollen är en utmärkt leksak för barn i alla åldrar, det går att hitta på oändligt med lekar med en pilatesboll. I mitt vardagsrum har vi alltid haft stora pilatesbollar som alla barn älskar att leka med. Bollen är en stol som du kan använda om du får många gäster, men du kan också använda den att sitta på när du tittar på tv, viker tvätt, eller sitter och fikar. Sittande på en boll arbetar dina stabiliserande mag- och ryggmuskler och du får också en suverän hållning. När du jobbar sittande så går det också att sitta på en boll. 

Som en bonus kan vi såklart träna med våra bollar också. Användningsområdet och antalet övningar vi kan göra med en boll är enormt. Oftast fastnar vi i samma övningar och då är det lätt att tappa motivationen. Det är som alltid bara fantasin som sätter gränser om vi börjar fundera, och då kommer vi oftast på flera bra övningar och lösningar som går att genomföra.

Bästa träningen vid ansträngnings-inkontinens

Nu ska du få prova mina bästa enkla övningar som verkligen passar för alla människor oavsett träningsbakgrund. De ser inte så jobbiga ut men ger din mage en rejäl utmaning. Jag har tränat många elitmotionärer som vittnar om sin förvåning efteråt när de fått sig en ordentlig genomgång av magmusklerna med dessa övningar. De passar även dig som är ovan att träna, återhämtar dig från en skada eller en graviditet.

Efter graviditet: 

Om du har fött barn det senaste året så kan du använda dessa övningar för att hitta magmusklerna igen. Tryck lätt på bollen och koncentrera dig på att hitta känslan i magen. Passa på att knipa med bäckenbotten samtidigt och var försiktig.

Bollpress:

Placera händerna med handflatorna mot bollen och placera låren och knäna mot bollens andra sida. 
Lyft upp dina fötter så att de pekar rakt ut. Nu ska du pressa med både lår och handflator så hårt du kan mot bollen, ta i allt vad du kan. 
Håll positionen igenom att räkna till 30. 
Försök att trycka ner din ländrygg och dra in naveln så att du behåller en bra svank.

Tränar:

Höftböjare, hela bålen och även magens djupa muskler.

 

Sittande bollpress:

Sätt dig på knä eller på en pall om du har svårt att sitta på knä. Behåll din överkropp rak och aktivera magen.
Pressa underarmarna mot bollen så hårt du kan. Håll pressen i 15-30 sekunder, vila en stund och upprepa.
Vill du göra det ännu jobbigare så sänker du rumpan mot underbenen och jobbar med spikraka armar. Tänk på attsänka dina axlar.

Tränar:

Magens djupa muskler.

Min vita boll som jag använder har bott i mitt vardagsrum i 13 år och har blivit en del av vår inredning. Jag har tre stora bollar eftersom jag har tre barn och det betyder också att jag har tre extra stolar och plats för tre personer extra runt vardagsrumsbordet samt att jag kan träna mage-bollträning tillsammans med två kompisar!

Ha en härlig bollstund!

Kram Leila