Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Lisa Beskow: Så orkar du träna efter jobbet Bild: Privat

5 tips på hur du orkar med kvällsträning efter jobbet

Knepen som får dig att orka när du ”inte orkar”

Det kan vara svårt att hitta orken till att träna efter en arbetsdag. Men det finns knep att ta till. Lisa Beskow, hårt arbetande mamma och träningsentusiast, delar med sig av sina bästa.

Publicerad 2016-11-21 | Senast ändrad 2018-01-29 | Vardagspuls

”Jag hade tänkt träna efter jobbet, men jag kände mig trött så jag hoppade över det. Nästa gång ska jag komma iväg!” Känner du igen dig? Vardagströttheten och livspusslet kan ofta kännas som oöverkomliga hinder som står i vägen för träningen – trots att träningen skulle kunna hjälpa oss att hantera just de hindren.

Lisa Beskow arbetar som handläggare på Migrationsverket i Göteborg. En normal arbetsdag slutar hon vid ungefär halv fem. Vid det laget är hon ofta jättetrött.

– Jag kan vara riktigt sliten eftersom det är så mycket som händer på jobbet. Då är träning egentligen det sista jag vill ägna mig åt, berättar hon.

Ändå lyckas hon ta sig iväg på träning två till tre gånger i veckan. Så hur gör hon för att träna, trots att hela kroppen skriker nej och hellre vill lägga sig i soffan? För Lisa Beskow handlar det egentligen inte om motivation, utan om något så tråkigt som disciplin.

– Har jag inte disciplinen finns det ingen motivation i världen som kan vinna över min vardagströtthet. Jag drar mig också för att träna. Men jag har hittat en lösning: jag bokar alltid in passet direkt efter jobbet, så att jag nästan har lite bråttom till det. Om jag kommer hem, sätter mig ner och väntar en timme är det kört. Då vinner tröttheten över mig, säger hon.

Prioritera bort annat

Lisa Beskow stukade foten illa i augusti och tog ett uppehåll från träningen i ett par månader. Då märkte hon stor skillnad i sitt humör och mående. När hon började med överkroppsövningar igen kände hon hur hon kom tillbaka.

– Det var verkligen jättestor skillnad. När jag inte tränade var jag mer negativ och trött. Små jobbiga saker blev mycket större. Som att övertala sexåringen att hon måste ha regnkläder på sig när det regnar ute...

En av de viktigaste lärdomarna hon har dragit är att man måste prioritera bort annat för att kunna ge sin hälsa utrymme.

– Det går att ta bort många "måsten". Mitt hem måste inte se ut som en inredningstidning. Vi kanske inte äter världens bästa mat varje dag. Men vi mår bra och jag orkar lägga tid på träning. Ta av den energi som du lägger på att upprätthålla den där fasaden och lägg på att ta hand om insidan istället.

5 tips som hjälper dig att orka

  1. Boka in träningspasset direkt efter jobbet så hinner du inte tänka efter. "Om jag kommer hem och sätter mig ner är det kört” säger Lisa Beskow.
  2. Förbered middagen. Huvudsaken är att det är enkelt så du slipper tänka på det. Koka quinoa och frys in, sedan kan du värma upp den och blanda i grönsaker och en burk tonfisk, tipsar Lisa Beskow om. Gott, nyttigt och superenkelt. "En bra efter-tränings-middag tar under tio minuter att laga.”
  3. Ta med träningsmatta. Kommer du inte iväg till något pass eller någon träningslokal kan du träna var som helst på en medhavd matta. ”Jag tränar när jag väntar på att min dotter Alicia ska bli klar med sin gymnastik till exempel” säger Lisa Beskow. ”Olika magövningar, rumpa, armar, utfall, plankan och knäböj. Det är inte så genomtänkt, jag kör det jag kommer på tills jag blir svettig.”
  4. Tänk på hur det känns efteråt. ”Jag tänker alltid på målet när jag känner att jag inte orkar. Hur kommer det att kännas efteråt? Jag vet ju att jag kommer gå som på moln efter passet.”
  5. Boka tid med dig själv. Om du inte bokar ett träningspass kan du ändå boka in en tid – med dig själv. Skriv in i kalendern och se det som ett löfte som du inte får bryta. ”Om jag bara tänker att "jag ska ut och springa i kväll, kanske, eventuellt" då blir det inte av.”