Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

PT-Leila visar stretch för axlarna Bild: Moa Alexandersson

Så stretchar du bort värken i axlarna

PT-Leilas effektiva övningar för en bättre axelhälsa

Har du ont i axlarna och nacken? Då är det dags att börja göra något åt saken, skriver Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm.

Publicerad 2017-11-28 | Leila Söderholm

Vi är många som klagar på att vi har ont i axlar och nacke. Men det är få som faktiskt på riktigt tar tag i det och ser till att göra något annorlunda för att slippa smärta och orörlighet. Jag själv är inget undantag, jag har ofta problem med axlarna och istället för att dagligen se till att jag förbygger mina problem så tar jag tag i det när smärtan redan är på plats. Då tar jag tag i det med full kraft och när de börjar bli bra då slutar jag igen även fast jag vet att det kommer tillbaka som ett brev på posten.

Stress, monotona arbetsuppgifter och dålig hållning påverkar hur vi känner oss i axlarna. Det vi kan göra är att se över hur vi jobbar och försöka ta mikropauser med rörelser och djupandning samt alltid tänka på hållningen.

En annan viktig del i axelhälsan är att stretcha ut framsidan på dina axlar för att få en mer rörlig axelled och en hållning med axlarna på plats.

Framsida axel

Gör så här: Placera handen på stolsryggen med handflatan nedåt och fingrarna bort från dig. Ha en stolt hållning där du bröstar upp dig. Sänk dig långsamt ned så långt du kan och känn hur det börjar strama i axeln. Håll där det känns ok och räkna till 20. Byt sen arm.

 

Gör så här: Sätt tummarna över varandra och placera handryggen mot stolsryggen, handflatan uppåt. Sänk långsamt kroppen nedåt och försök att hålla bröstet upprätt. Titta uppåt det kan hjälpa din hållning. Håll kvar här och räkna till 20 försöka att sänka axlarna så att de inte åker upp mot öronen. Upprepa gärna flera gånger.

Stretch för skuldrans baksida (rotarorcuffen)

Gör så här: Placera handens baksida mot ländryggen, sänk axeln och försök att ta tag armbågen och dra den framåt samtidigt som du trycker handen mot ryggen. Nu känner du förmodligen ett ganska obehagligt drag i baksidan av axeln kring skulderbladet. Det här är en superbra stretch för en muskelgrupp som många har problem med. Har du svårt att hålla handen kvar på ryggen så ställ dig med ryggen mot en vägg. Når du inte armbågen så håll högre upp på armen. Räkna till 20 och upprepa på andra sidan.

Bröststretch

Gör så här: Tänk dig att du placerar händerna i ett stort V med handflatan på vardera stol. Sätt dig på huk och sänk överkroppen så att du får en skön stretch i bröstet och framsida axel. Räkna till 20 och upprepa gärna flera gånger.

Upprepa gärna denna cirkel dagligen men minst flera gånger per vecka för att få bukt med dina axelproblem. Det gör enorm skillnad. Jag skriver under på det.

Kram Leila