Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Leila berättar om brandmanstestet Bild: Leila Söderholm

Så tränar du kondition utan att springa

Vill du prova ett brandmanstest? Det här är träning som är väldigt bra för konditionen och passar extra bra för dig som inte vill eller kan springa. Här får du upp pulsen och förbränner mer samt jobbar med kroppens stora muskler.

Publicerad 2017-02-06 | Leila Söderholm

För att göra brandmanstestet behöver du ett löpband som går att höja och sänka. Testa första att gå på bandet utan någon vikt se hur det känns. Att gå i backe är tyngre än man kan föreställa sig. Se till att du har bekväma skor, bekväma kläder och lite vatten att dricka. Värm upp gående på löpbandet med ca 2 graders lutning. Gå i 5 minuter i en hastighet som gör dig varm men inte trött. 

Dags för testet! 

Nu startar själva testet höj bandet till 8 graders lutning och öka farten till 5,6 kilometer i timmen. Gå i denna takt och med 8 graders lutning i 6 minuter. Känner du att det är för lätt så ökar du farten och/eller backen. Gillar du denna typ av träning, så läs lite längre ner där jag tipsar om fler sätt att träna intervaller på löpband utan att springa. 

För dig som vill testa med vikter

Se om du kan få tag i en viktväst, de brukar väga runt 10-15 kilo. Du kan också fylla en ryggsäck med hantlar som du slagit in i en badhandduk. Se till att din ryggsäck är hållbar. Det går också att spänna på sig ben och arm manschetter med tyngder. Som alltid så var försiktig med din kropp och se över säkerheten.

Upprepa från början

Nu gör du samma sak som tidigare, värm upp i 5 minuter med 2 graders lutning i ett tempo som gör dig varm. Öka till 8 grader och farten till 5,6  kilometer från början och gå på det sättet i 6 minuter. Det är stor skillnad att gå i uppförsbacke med 22 kg utrustning och supervarma kläder men du kommer få en känsla av hur det känns när du adderar till vikter. 

Gående intervaller på löpband

Det här  är supereffektiva intervaller på löpband som verkligen förbättrar din kondition utan att du behöver springa ett enda steg. Det här passet är mätbart så att du efter varje gång kan se om du har förbättrat dig. 

20 minuter räcker 

Ditt pass ska pågå i 20 minuter. För varje minut så höjer du lutningen med 1 grad. Håll en hastighet som gör att du blir ordentligt Trött. När du kommer till 10 minuter så sänker du lutningen med 1 grad varje minut. Nu är du på väg hem och den känslan är oslagbar. Känner du att det blir för lätt så öka farten ytterligare. När du är klar så skriver du ner hur långt du kom i kilometer räknat. Nästa gång du gör passet så ökar du farten ytterligare för att komma längre.

Lycka till! Kram Leila

Passet – minut för minut

Total tid: 20 min
Minut 1-10: Öka lutningen 1 grad per minut
Minut 10-20: Minska lutningen 1 grad per minut
Hastighet: Valfri (Så att du blir väldigt trött)
Notera: Hur långt du kom i km.