Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

springer joggar löpning Bild: Johnér

Därför ska du satsa på många, korta pass

Så maxar du din förbränning

Vill du träna smart? Då ska du satsa på korta men många pass. Och skippa långkörarna som du ändå bara hinner få in några få gånger i månaden.
Fler korta pass gör nämligen att du förbränner mer energi under resten av dygnet än om du kör långa men färre.

Publicerad 2016-06-07 | Senast ändrad 2018-04-09 | Vardagspuls

Trodde du att det framför allt är under själva träningspasset som du förbränner? Då bör du tänka om. Träning ökar din förbränning även under resten av dagen. Under träning så frisätts nämligen mer fettsyror i blodet vilket gör att kroppen har lättare att ta upp och använda fett som energi även efter passet.

Det finns studier som visar att det är mer effektivt med en halvtimmes högintensiv intervallträning än en timmes medelhård jogging, skriver Sats magasin. Och det räcker med 25-30 minuters jogging för att få ut lika mycket som av en timmes rask promenad enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson. Så förutom att du sparar tid så kommer den ökade konditionen du får också öka din förbränning under resten av dygnet.
– Fler korta pass gör att man bränner mer energi än vid färre långa, säger Mikael Mattsson till Sats magasin.

Självklart är det bra för muskler och leder att köra längre konditionspass också. Men om man måste välja mellan långa och korta pass så är det alltså korta men många pass som vinner i längden när det kommer till den totala förbränningen sett över hela dygnet.

Jogga eller gå?

Och så är det den där ständiga frågan: är det bäst att bränna fett eller kolhydrater? Ska man träna på fastande mage och är morgonträning bättre än kvällsträning?  Faktum är att det i längden inte spelar någon roll när det kommer till fettförbränningen. Mikael Mattsson säger till Sats Magasin att det inte blir någon skillnad för kroppen om det är mestadels fett eller kolhydrater som du bränner under själva träningspasset. Du kommer under resten av dygnet att ha en fortsatt högre ämnesomsättning oavsett.
– Om kroppen bränner mycket kolhydrater under träningen så bränner den mer fett under resten av dagen, och tvärtom, säger han.

Och för att gå ner i vikt så måste du göra av med fler kalorier än du stoppar i dig. Enkel matematik helt enkelt. Visst, du bränner proportionellt mer fett än kolhydrater när du promenerar än joggar, men du kommer totalt sett ändå förbränna mer av en joggingtur än en powerwalk.

Pssst!

När det kommer till bättre välmående och lägre blodbetter och blodtryck så har dock studier visat att det är lika effektivt med en rask promenad som en joggingtur!