Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Träna bort din smärta i ländryggen med Leilas övningar Bild: Moa Alexandersson

Så tränar du bort smärtan och stelheten i ländryggen

"En rörlig rygg är enormt viktig för hela kroppen"

Känner du dig stel i ryggen och orörlig? Många tror att det beror på åldern, det finns mycket som bevisar att din rörlighet begränsas av att du inte rör dig allsidigt. Så skyll inte på åldern utan börja jobba med din rörlighet skriver träningsexperten Leila Söderholm.

Publicerad 2016-09-26 | Senast ändrad 2018-01-24 | Leila Söderholm

Forskare i Sydney analyserade hela 30 850 personers olika sätt att bli av med sina smärtor i ländryggen, svaret de kom fram till var att regelbunden motion var nyckeln till framgång! Dessutom var fysisk aktivitet mycket effektivare än någon annan behandling. Personer som testat svankstödsbälten eller skoinlägg tillexempel hade inte blivit av med sin smärta. De personer som blivit bättre eller helt skadefria var de som regelbundet hade styrketränat, gjort konditionsträningar och stretchat mycket.

Utöver att smärtan minskar eller helt försvinner minskar även risken att smärtan kommer tillbaka med 35 procent om man tränar bort smärtan. Utöver övningarna som kommer nedan så är ett enkelt tips att tänka på tunga lyft som sker i vardagen som kan sträcka eller skada dina muskler i onödan.

Yoga, pilates och olika rörelser som du gör som uppvärmning innan din träning gör underverk. Det finns 70-åriga yogisar som har samma rörlighet som barn så att det handlar om hur vi använder kroppen är väldigt tydligt. Smärta i ryggen kan också bero på orörlighet och stela muskler och leder.

Om vi inte använder hela rörelseapparaten och böjer kroppen i olika vinklar och åt olika håll så finns risken att ryggen blir stel och musklerna förlorar sin rörlighet och cirkulation.

Genom en serie övningar några minuter per dag så ger du ryggen rätt förutsättningar för bra rörlighet. Det är också avkopplande och avstressande att sträcka ut muskler och leder. Andningen är med i allra högsta grad, desto mer du fokuserar på andningen desto mer avkoppling och muskelavslappning.
En rörlig rygg är enormt viktig för hela kroppen. Det är från bålen dvs magen och ryggen vi får kraft att använda ben och armar samt sätta fart på kroppen framåt, bakåt eller åt sidorna. Försök att göra dessa övningar 2-3 gånger per vecka för bästa effekt.

Övning 1

 

Gör så här: Ställ dig med nästan raka ben och sätt händerna bakom knäna. Svanka ryggen och titta upp mot taket samtidigt som du andas in. Nu skjuter du upp ryggen (krummar) och drar in hakan mot bröstet samtidigt som du andas ut. Upprepa 20 gånger.

Övning 2

Gör så här: Stå med händerna under axlarna och knäna under höften. Svanka ryggen och titta upp mot taket och andas in. Andas ut samtidigt som du krummar ryggen och skjuter upp den mot taket. Upprepa 20 gånger.

Övning 3

Gör så här: Stå på knä och placera din händer på dina hälar. Skjut fram höften och sträck dig bakåt så att du känner att bröstryggen sträcks ut. Vissa människor känner obehag vid bakåtböjningar, så prova försiktigt. Här har jag valt att behålla min fotrygg i golvet, men om du kan så sätter du i tårna. Sitt kvar i positionen i några andetag.

Övning 4

Gör så här: En otroligt skön stretch för ryggen och höften. Ställ dig som ett upp och nervänt V, tryck händerna och hälarna mot golvet samtidigt som du pressar dina sittben upp mot taket. Lägg höger ben över kroppen åt vänster så att benets tyngt ger en skön stretch i kroppen. Stanna i stretchen 5 andetag och byt ben.

Övning 5

 

Gör så här: En enkel stretch som får din rumpa att slappna av. Ligg på rygg och sätt höger fot på utsidan av vänster ben med böjt knä. Placera fotsulan på höger fot i golvet. Ta tag om höger knä och tryck knät mot din mage. Ligg kvar här och andas gärna i 20-30 sekunder. Byt sida. Den här stretchen kan hjälpa dig som har problem med ländryggen.

Kram Leila