Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Sluta vänta på motivationen – och träna ändå Bild: Moa Alexandersson

Vänta inte på motivationen – träna ändå

Kom igång med PT-Leilas fem peppiga tips

Väntar du på att motivationen och lusten ska komma? Sluta med det – och träna ändå! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm tipsar om hur du kan tänka för att komma igång.

Publicerad 2016-12-28 | Senast ändrad 2018-05-11 | Leila Söderholm

Många som vill komma igång och träna väntar på de att de två magiska vännerna lust och motivation ska komma på besök men för många blir också väntan förgäves.

Hur vi än önskar att den ska komma så uteblir motivationen. Motivation skapas oftast när du blir inspirerad av en annan person eller att viljan att göra en förändring skapar inspiration. Det gäller att hitta något som känns så viktigt för dig att du är beredd att göra det som krävs för att nå dit. Att bara vänta på att bli motiverad fungerar sällan och om det fungerar ett tag så är det ofta inte varaktigt.

Fråga dig själv varför du vill röra på dig? Ju fler varför du kan hitta desto lättare är det att identifiera vad du vill uppnå. Vill du känna dig starkare? Träna bort smärta? Bli piggare? Behålla vikten eller gå ner i vikt? Vill du ha mer ork? Få en piggare vardag? Oavsett vad som driver och inspirerar dig så kommer den önskan om den är tillräckligt stark att ge dig motivation. Skriv ner dina tre starkaste varför och sätt upp dem där du ser dem dagligen som en påminnelse.

Samma vilja som får upp dig ur sängen

Ibland så krävs det att du vågar tvinga dig själv till att börja röra dig. Du vet att det är bra och att det blir ett steg närmare målet du satt upp men du hittar inte lusten eller motivationen. Då måste du plocka fram viljan. Det här är samma vilja som får dig upp ur sängen på morgonen.

När du ligger där och tänker att ”i dag stannar jag kvar i sängen!” Då vet du att det får konsekvenser du kommer försent till det där viktiga mötet, barnen missar skolan och din chef kanske blir arg på dig för att du är sen. Då gör du ett aktivt val att gå upp ur sängen.

Det valet är baserat på erfarenhet och att din hjärna vet att det får konsekvenser om du ligger kvar i sängen hela dagen. När du tvingar dig att ta på dig träningskläderna trots att hjärnan febrilt försöker hitta på anledningar till att du ska slippa och stegen ut genom dörren känns tunga som bly. När du trots det motståndet lyckas med viljans hjälp då kommer motivationen med full kraft nästan som en snöbollseffekt.

Känslan är obeskrivlig och lyckohormonerna utsöndras i kroppen så att du känner dig alldeles nöjd och lycklig. Den här känslan spar hjärnan som ett litet bokmärke, så varje gång du tar dig över tröskeln så blir det lättare och lättare att göra det igen.

Enkelt sagt: När motivationen tryter, hitta viljan att fortsätta!

5 tips för att komma igång

Mina bästa tricks som jag själv använder för att få till min träning är dessa:

  • Gör ett veckoschema ett slags beting där du planerar in när du ska träna och vad du ska göra.
    Betinget stänger söndag kväll och har du inte hunnit med det du ska göra så måste du slutföra det innan söndagen är slut. (Bild veckobeting)
  • Lägg fram dina kläder eller packa väskan på kvällen innan du går till sängs. Då blir det som en trigger för hjärnan och du blir mer förberedd på vad som ska ske.
  • Innan du somnar tänk dig igenom ditt träningspass och känn känslan du känner efter ett avslutat träningspass. Nu tränar du mentalt och förbereder hjärnan att acceptera träningen.
  • Om möjligt sätt på dig träningskläderna direkt när du vaknar och försök att få till ditt pass så tidigt som möjligt på dagen. Då ökar chansen att det blir av, ju senare på dagen eller kvällen du tränar desto fler saker kan komma emellan dig och träningen.
  • Istället för att inte göra något alls och hamna i en negativ spiral där du har dåligt samvete för att din träning inte blev av så gör något litet och kort. Två minuters rörelse är bättre än inget och kan göra att du hamnar i en positiv spiral istället som gör det lättare att få till din träning dagen därpå.

All rörelse som blir av är bra oavsett vad du gör! Så kom igång i dag och vänta inte på motivationen.