Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Sofia Ekblom Bild: Vardagspuls

Sofia kliver ur soffan

”Jag vill orka vara aktiv med barnen”

I Vardagspuls träffar du experter men även personer som vill komma igång med att träning, äta bättre eller bara göra en förändring i livet för en bättre hälsa. Som Sofia Ekblom en 34-årig trebarnsmamma som vill komma tillbaka i den form hon var i tidigare.

Publicerad 2015-02-13 | marten@vardagspuls.se

Tiden och livet har gjort att formen inte är på topp, men med hjälp av Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm ska det bli en förändring.

Hur ser din vardag ut?
– Jag lämnar på skolan på morgonen, sedan jobbar jag lite för mycket medan min man hämtar barnen. Jag vill ju få ihop allt som är roligt med föreningslivet och barnens aktiviteter och där är det fullt upp med ridning, cirkus och andra aktiviteter.

Läs mer: Så testar du enkelt din egen kondition – precis som Sofia

Hur mycket rör du dig i veckan?
– Jag rider en gång i veckan och yogade lite i höstas, men under julen och vintern har det blivit mindre. Jag behöver verkligen komma igång känner jag i ryggen eftersom jag sitter mycket och är ganska lat tyvärr och vill få bättre flås. Jag vill orka mer och hänga med i barnens aktiviteter.

Har du följt eller försökt följa några tips och program tidigare?
– Ja jag har haft en personlig tränare (PT) tidigare men inte längre. Jag har laddat ner en app och hållit på med det i två veckor och sedan faller det. Ambitionen finns där varje vår att nu ska jag börja springa men jag har aldrig fullföljt.

Vilken är din vanligaste ursäkt för att inte börjar träna?
– Jag snöar lätt in på att det är för mycket jobb, våren är min högsäsong och det är jobbigt att träna kondition så då väljer jag bort det. Eftersom jag är så överviktig är det tungt och jobbigt. Dagen innan planerar jag att springa, sedan tänker jag på morgonen att jag tar det i eftermiddag istället och sedan håller jag på så. Och det kan lätt bli för mörkt och för kallt tänker jag…

Läs mer: Leilas 7 viktiga punkter att hålla koll på – för den som vill må bra 

Om du fick spola tillbaka livet och göra om, eller välja bort, rent träningsmässigt vad skulle du göra?
– Jag bodde i Australien i ett halvår och har aldrig mått så bra som då, jag var ute i solen, det var soligt och varmt och jag hängde på gymmet fem dagar i veckan. Jag ångrar att jag inte förvaltade det som jag hade då när jag åkte hem, men istället blev jag kär och då är det så lätt att glida in i hemmamys i soffan istället. 
Jag vill vara lika pigg och fräsch som mina föräldrar när jag 70.

Vad hoppas du få ut av det du ska göra med Vardagspuls?
– Nu ska jag ta mig tusan fullfölja det här, springa vårruset och tycka att det är roligt att springa, det är primära målet.  Jag vill bevisa för mig själv att jag kan fullfölja, och nu finns det ingen återvändo, det handlar inte bara om att springa utan om att må bra. Första avsnittet får jag sitta med skämskudden på när det handlar om midjemått och ni zoomar in på vågen, jag lämnar ut mig själv fullkomligt så nu gäller det.

Läs mer: Så mäter du ditt BMI och kroppsfett

Har familjen varit ett stöd eller kör de på med chipsen i soffan som vanligt?
– Nej de kör på i soffan som vanligt, det kommer lite glada hejarop bara. 

Vad blir svårast?
– Att verkligen hålla i och göra träningspassen, fyra gånger i veckan. Det har funkat någorlunda med löpningen men sedan ska jag träna styrka också. Att äta lite kolhydrater känns helt okej även om det innebär att jag måste tänka till lite innan jag åker iväg för dagen.