Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

PT-Leila Söderholm visar bra övningar för dig med trött rygg Bild: Moa Alexandersson

Stretch för trötta ryggar

PT-Leilas övningar som gör ryggen piggare

Vi är många som behöver jobba med kroppens rörelsemönster och framför allt se till att bibehålla en rörlig kropp år efter år menar Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm. Här bjuder hon på tre övningar för en starkare och piggare rygg.

Publicerad 2017-10-31 | Leila Söderholm

Efter en stillasittande dag så är det både skönt och avslappnande att sträcka ut kroppen. Det de flesta av oss saknar i vardagen är att rotera och sträcka ryggraden. Alla kan ha glädje och nytta av övningarna nedan oavsett vilken nivå eller rörlighet kroppen har. Tränar man mycket så gäller det också att visa kroppen respekt genom att stretcha dynamiskt och använda positioner som inte använts under dagen. Ett trick för att få till det är att göra korta små pass som inte känns oöverstigliga. Då kommer självförtroendet och lyckokänslan av att faktiskt ha utfört nyttiga och bra övningar att bli stark.

Skorpionsstretch

 

Skön stretch och träning för trötta ryggar. Skorpionen ger ökad flexibilitet och styrka i ländryggen, bålen, axlarna och stretchar också bröstet.
Gör så här:
1. Ligg på magen med armarna sträckta rakt ut.
2. Lyft ena benet och för det över på andra sidan, se om du kan komma lite längre varje gång för att tillslut nudda tån i golvet. Är du stel eller om övningen är ny för dig så följ med lite med underkroppen (se bilden nedan).
3. Gå tillbaka till startpositionen och gör 10 st för att sen byta ben. Tänk på att skynda långsamt, ta bara ut rörelsen så mycket att du känner kontroll hela vägen.

Höftböjarstretch

Höftböjaren går ut på att lyfta benen och att öka svanken. För att riktigt få till en bra stretch så gäller det att minska svanken. Tänk att du spänner rumpan och tippar bäckenet bakåt (dra in svansen) det är då det är lättare att få en bra sträckning i muskeln.

Ryggsträckare med bröststretch

Ha raka armar med händerna riktigt brett isär. Sänk rumpan ner mot hälarna och tänk att du klistrar fast dina händer i golvet så att de behåller sin position. Sänk rumpan lite mer för varje sekund och känn hur det sträcker i bröstet och att ryggen sträcks ut.