Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Här är träningen för dig som har ont om tid Bild: Mostphotos

Träning för dig som har ont om tid

7 tips som får dig att hinna med

Är du en av alla de som vill börja träna men som aldrig får tiden att räcka till? Kanske är det en fråga om inställning och planering, för träning kan ju vara mycket mer än att ta en lång löprunda eller att gå på ett schemalagt träningspass.

Publicerad 2017-06-15 | Senast ändrad 2017-10-05 | Vardagspuls

1. Träna på vägen hem

Istället för att åka hem från jobbet, laga mat, äta, packa och sedan ta sig iväg till träningen – få det avklarat på vägen! Prova att boka in ett pass direkt efter jobbet, så att du nästan får lite bråttom till det, så blir det lättare att det blir av. Har du väl kommit hem är det lätt att fastna i hemmets plikter. Byt om till träningskläder på jobbet och förbered en enkel middag till när du kommer hem för att minska svårighetsgraden ytterligare. En bra efter-tränings-middag går riktigt snabbt att tillaga.

2. Träna där du är

Tänk efter: sitter du ofta och väntar i vardagen? Det kan vara när du sitter i en telefonkö eller när du väntar på att ditt barn ska bli klar med sin fotbollsträning. Tänk om du skulle ha med dig en tränings- eller yogamatta och göra lite enkla övningar nästa gång! Gör lite armhävningar, sit-ups eller andra favoriter. På så sätt förvandlar du dödtid till träningstid.

3. Börja morgonträna

Det kan vara en bra idé att få träningen avklarad innan dagen ens börjat. Kanske till och med innan resten av hushållet vaknat. Har du svårt att komma upp tidigt på morgonen? Lugn, det går att lära sig. När du väl kommit igång med träningen kommer du förmodligen känna dig piggare och morgnarna bli lättare.

5 smarta knep som hjälper dig att orka morgonträna

4. Högintensiv träning

När du väl tränar, träna riktigt ordentligt! Att träna behöver inte alltid vara tidskrävande. Så lite som två minuter högintensiv träning i veckan kan märkbart förbättra hälsan hos överviktiga personer, har en skotsk studie visat. Hjärt- och kärlhälsan förbättrades och diabetes förebyggdes hos studiedeltagarna.

5. Gör transportsträckorna till träning

Ett av de enklaste sätten att få in träning i vardagen är att få in den i transporterna. Spring eller cykla till eller från jobbet någon dag i veckan. Eller kliv av en busshållplats tidigare och gå den sista sträckan.

6. Intervallträna!

Ett bra sätt att träna upp konditionen utan att springa långa sträckor är att springa intervaller. Spring en kortare sträck så snabbt du kan, vila någon minut och upprepa. Om du tar i ordentligt kan du ha tränat klart på bara någon kvart, och det kanske du kan avvara för din hälsa!

7. Lunchträna på jobbet

Dra ihop ett gäng på jobbet och använd lunchrasten till löpning eller annan träning någon gång i veckan. Om det är svårt att hinna med, fråga chefen om lov och förklara att det handlar om en investering i er hälsa.