Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Att träna vid inkontinens är bra om man tränar rätt Bild: Johnér

Så ska du träna om du har ansträngningsinkontinens

Styrketräning kan belasta bäckenbotten för hårt

Att någon gång i livet drabbas av inkontinens är inget ovanligt. Särskilt förekommande är det med blåsproblem bland äldre kvinnor men även yngre kvinnor som nyligen fött barn kan få det som kallas för ansträngningsinkontinens. Här delar inkontinensexperten Gitte Birlev Könyves med sig av råd och träningstips för dig som är nybliven mamma. Tipsen passar även bra för dig som inte fött barn.

Publicerad 2016-05-18 | Senast ändrad 2017-01-18 | Vardagspuls

Kommer det några droppar kiss när du, nyser, skrattar eller anstränger dig på gymmet eller är ute på din löprunda? Då är du inte ensam. Den vanligaste formen av inkontinens kallas för ansträngningsinkontinens och drabbar ofta kvinnor som passerat klimakteriet men även yngre kvinnor som fött barn. Orsaken till inkontinensen beror på att vävnader och muskler kring bäckenet kring urinröret har försvagats vilket leder till att urinröret inte får tillräckligt med stöd och läcker. 

– Att ha en stark bäckenbotten är bra för att förebygga inkontinensbesvär medan de som är svagare i sin muskulatur kan behöva stärka den genom att göra knipövningar, både före, under graviditeten och efter förlossningen, säger Gitte Birlev Könyves, uroterapeut och specialiserad på sjukdomar i urinvägarna. 

Stress kan förvärra inkontinensen

I sitt arbete möter Gitte Birlev Könyves många nyförlösta kvinnor som snabbt vill vara tillbaka på banan igen och ge järnet i sin träning. Det är lätt att glömma att en förlossning innebär en stor påfrestning för kroppen och att ansträngningsläckage kan vara en naturlig följd under det första året.

– Problemen med ansträngningsinkontinens brukar ofta rätta till sig efter några månader upp emot ett år efter förlossningen. Besvären brukar vara övergående men kan återkomma när man blir äldre. Många kvinnor har höga krav på sig själva, stannar inte upp och känner efter hur kroppen mår. De stressar hårt, förlorar sin kroppskontroll och därmed också kontrollen över urinblåsan. Då kan det vara bra att känna till att det finns vissa träningsformer som lämpar sig bättre än andra  för att undvika belastning på bäckenbotten, säger Gitte Birlev Könyves.

Styrketräning kan belasta bäckenbotten

Så hur ska man då som nybliven mamma tänka kring det här med träning och ansträngningsinkontinens? Enligt Gitte Birlev Könyves ska man undvika träning som belastar bäckenbotten allt för hårt.

– Det kan exempelvis röra sig om allt för intensiv styrketräning och ”ruschiga” sporter där man springer mycket fram och tillbaka, till exempel basket, fotboll och hård intervallträning som kan medföra att urinvägar och muskulatur inte riktigt hänger med och därför kan ge upphov till läckage, säger Gitte Birlev Könyves.

Pilates och yoga bra vid ansträngningsinkontinens

Yoga, simning, pilates, spinning och powerwalking däremot är träningsformer som inte belastar bäckenbottenmuskulaturen lika hårt. Under det första året efter en förlossning är det viktigt att stärka och stabilisera bålen vilket ger bättre förutsättningar för bäckenbotten och hjälper till att avlasta ländryggen.

– Samtidigt vill jag poängtera att all träning är godo. Det är när man går över sina egna gränser som inkontinensen kan göra sig påtaglig. Passa på att njut av din tid som nybliven mamma och stressa inte. Ta promenader och träna gärna pilates där du jobbar med de små, stabiliserande musklerna. Anpassa din träning efter hur du återhämtat dig i underlivet. Hittar du ditt knip kan du prova att träna som brukar ganska snart.

– Märker du däremot av läckageproblematik och tyngdkänsla kan du utföra skonsammare träning medan du tränar upp muskulaturen. Jag brukar tipsa mina patienter med svag bäckenbotten att sitta och gunga lite på en pilatesboll som uppvärmning för att sedan luta sig lite bakåt och därmed spänna magmuskulaturen. På så sätt kommer bäckenbotten med automatiskt, säger Gitte Birlev Könyves.

Tips och råd från inkontinensexperten

  • Drick gärna regelbundet över dagen i samband med måltider. Rekommenderat dryckesintag för kvinnor är 1500–2000 ml/dygn. 

  • Undvik att tömma blåsan i förebyggande syfte. 

  • Om du känner att du är på väg att hosta eller nysa, sätt dig gärna ned för att minska belastningen på bäckenbotten. Knip även också vid andra tillfällen då bäckenbotten belastas. 

  • Hur vet man om man kniper korrekt? Många gör fel genom att knipa med den rektala ringmuskeln eller att i motsatt riktning krysta istället. Ett sätt kan vara att stänga av urinstrålen och på så sätt få en hint om att knipa med den rätta muskulaturen.
  • Hur ofta ska jag knipa? I snitt 6 - 10 knip i fem sekunder 3-4 gånger per dag.
  • Och till slut: Glöm inte att allt faller med åren, så även blåsans läge. Det innebär en annan form av samspel eller ändrat tryckförhållande mellan blåsan och urinröret. Vid förlossning påverkas nervförsörjningen och kvinnan måste mera medvetet knipa och hålla emot som vid exempelvis hosta eller nysning.

Källa: Gitte Birlev Könyves