Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Om du vill motverka sömnbrist har vissa träningsformer visat sig vara mer effektiva än andra. Bild: Johnér

7 träningsformer som får dig att sova bättre

Mota bort sömnlösheten med rätt sorts aktiviteter

I stort sett all träning är bra för sömnen. Men det finns träningsformer som är särskilt bra för dig som vill sova bättre. Bland annat är golf, cykling och yoga bra för sömnen, visar en ny studie.

Publicerad 2015-06-23 | Senast ändrad 2017-11-06 | Vardagspuls

Träning hjälper generellt mot sömnlöshet, det är sedan länge fastslaget. Men ny forskning visar att vissa typer av fysiska aktiviteter är mer effektiva än andra.
I en studien genomförd av University of Pennsylvania School of Medicine har man tittat på över 400 000 vuxnas träningsvanor och mängden sömn de får per natt. Resultatet: de som ägnar sig mycket åt vissa träningsformer lider i mycket mindre utsträckning av sömnbrist.
– Resultaten är överraskande. Det här visar inte bara att för lite träning hänger ihop med sömnlöshet utan också att de som till exempel bara promenerar visserligen får bättre sömn, men att mer målinriktad träning ger ännu större effekt, säger Michael Gardner, doktor i psykiatri och en av de som genomfört studien.
Så om du vill sova bättre kan det vara en bra idé att öka dosen av någon av följande aktiviteter.

1. Hemmaträning

 

Det är faktiskt så praktiskt ordnat att träning hemma utan redskap, med bara den egna kroppen, är bland de bästa träningsformer du kan ägna dig åt för att få en bättre nattsömn. Så sätt igång att göra armhävningar och situps. 

2. Yoga

Föga förvånande är yoga en av de rekommenderade aktiviteterna som för många motverkar sömbrist.

3. Löpning

 

Den kanske mest klassiska träningsformen av dem alla är också en av de bästa för dig som vill sova bättre. En bra idé kan förstås vara att inte springa för sent på kvällen så att du hinner få ner pulsen innan det är dags att krypa ner i sängen. 

4. Golf

"Det är väl inte riktig träning" kanske någon muttrar nu. Men faktum är att golf är utmärkt träning – och särskilt för dig som vill ta igen dina förlorade sömntimmar. Det är väl inte så konstigt egentligen, eftersom en normal golfrunda innebär en lång promenad med tung packning och en hel del armstyrka i utslagen.

5. Styrketräning

Styrketräning är bra för mycket: den stärker kroppen, den kan hjälpa de som känner att de behöver förlora några kilon och – den fungerar som motmedel till sömnbrist. Enligt studien lider människor som tränar mycket styrka i mindre utsträckning av för lite sömn än de som inte gör det regelbundet.

6. Aerobics

Det är inte bara kul att träna i grupp till musik – det gör också att du sover bättre den kommande natten, enligt studien.

7. Pilates

Även pilates är en av de träningsformer som visat sig motverka sömnlöshet. Så leta fram en pilatesmatta eller ett vanligt sittunderlag och sätt igång.