Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Enkla träningsövningar för dig som vill komma tillbaka efter sjukdom Bild: Moa Axelsson

Leilas övningar för dig som inte känner dig på topp

"Även om du bara rör dig i 10 sekunder är det suveränt"

Har du varit långvarigt sjuk eller känner dig allmänt svag och vill börja träna igen? Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm tipsar om övningar för dig som inte känner dig helt på topp fysiskt och som långsamt siktar på att hitta tillbaka till träningen igen.

Publicerad 2016-05-17 | Senast ändrad 2017-05-22 | Vardagspuls

Vad är viktigt att tänka på när man vill börja träna igen efter att ha varit sjuk?

– Det viktigaste att tänka på när du ska börja träna igen efter att ha varit sjuk är att du kommer igång, även om du endast rör dig i 10 sekunder så är det helt suveränt. Att komma igång, gör dig mer positiv, gladare och du ökar din energi för varje gång du tränat. Det är också ett sätt att komma vidare efter en traumatisk upplevelse för både kropp och hjärna. Livet känns mer normalt när man börjar jobba med kroppen.

Hur man kan hålla träningsmotivationen uppe?

– Varje rörelsepass tar dig ett steg närmare ett normalt liv. Varje gång du rör dig utsöndras hormoner som gör att livet känns lite lättare och gladare. Se dig själv innan sjukdomen och tänk dig tillbaka dit, det ger motivation.

Vilka övningar kan vara bra att börja med när man känner sig fysiskt svag?

– Gör övningar som är så lika dina vardagsrörelser som möjligt. Exempel på övningar hittar du nedan samt i videoklippet ovan.

Tips på övningar

  • Sätt dig på en stol och ställ dig upp 20 gånger. Sträck dig upp mot en punkt på väggen 20 gånger med en hand för att få tillbaka en bra hållning. Byt därefter hand och upprepa 20 gånger.
  • Sitt på en pilatesboll och lyft en fot. Sträck på kroppen och låt dina magmuskler väckas till liv igen. 20 sekunder per fot och upprepa i 3 varv.
  • Ta en promenad, gå uppför trappor (långsamt och håll dig i ledstången) Fyll ett par petflaskor med vatten. En stor petflaska väger då ca 11/2 kg gör övningar för alla kroppens muskler. Den lätta tyngden gör att du orkar men musklerna får jobba. Du får ökad cirkulation och musklerna svarar nästan direkt på den nya belastningen.