Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Tränaren visar fotbollsövningar Bild: Privat

5 roliga fotbollsövningar du kan göra tillsammans med ditt barn

Håll igång bollkontrollen i sommar med tränarens tips

Ha roligt med ditt barn samtidigt som du hjälper till att hålla fotbollstakterna igång i sommar. Här tipsar fotbollstränaren Fred Sköld-Mähler om några av de bästa övningarna han användaren på sina träningar.

Publicerad 2017-06-30 | Vardagspuls

Sommarlovet är här och för de flesta barn och ungdomar som spelar fotboll innebär det att säsongen är slut. Men springet i benen består. Var ska man göra av det? Och hur tränar man fotboll utan lagkamrater och fotbollsplan?

Fred Sköld-Mähler, 15 år, är fotbollstränare för Nortulls sportklubbs pojklag för 11-åringar. I sommar jobbar han som tränare på en fotbollsskola för barn. Han menar att det går att hålla igång färdigheterna – och till och med utvecklas – genom att göra några enkla övningar varje vecka.

– Allt det viktiga finns med i det här passet. Det räcker att du kör igenom det en till två gånger i veckan så kommer du komma tillbaka i höst i bättre form än förra säsongen, säger Fred Sköld-Mähler.

Ungdomstränarens 5 fotbollsövningar

  1. Precision. Bygg en linje med olika saker som finns till hands, till exempel en sko, en ryggsäck, en strumpa eller en vattenflaska. Låt ditt barn stå ungefär tio meter ifrån linjen. Barnet ska ska försöka träffa sakerna. För en lite svårare övning: passa bollen och låt barnet skjuta på rullande boll. En övning som bättrar precisionen.
  2. Bollkontroll. Lägg till exempel en sko eller strumpa 10 meter bort. Barnet springer med bollen från den ena till den andra, rundar och byter till den svagare foten. Variera mellan en fot i taget, "toe-taps", där man passar bollen mellan egna fötter eller insida/utsida, alltså att putta bollen fram och tillbaka med en fots ut- och insida. Passar bollen mellan sina egna fötter med sin bredsida/insidan av foten högern puttar ut med utsida byter till vänster. Upprepa fram och tillbaka, två gånger av alla varianter. En övning som bättrar konditionen och bollkontrollen.
  3. Passningsövning. Du och ditt barn passar bollen fram och tillbaka mellan varandra och varierar mellan den svagare foten och den starkare foten. För en lite svårare övning, lobba bollen och öva nertagningar. Prova också att sätta en port mellan två saker som man måste passa igenom. Föräldern kan passa lite var som helst för att låta barnen springa och variera mellan höger och vänster fot.
  4. Nickar. Använd samma linje av saker som vid precisionövningen. Behåll linjen med saker vid konträffen. Barnet passar igenom portarna från några meter avstånd. Föräldern plockar upp bollen och kastar den, barnet nickar tillbaka.Du kan också göra så att barnet får nicka, du passar tillbaka på marken och barnet tar med bollen till nästa port innan hen passar tillbaka. Kör några gånger fram och tillbaka med 4-6 portar.
  5. Styrka. Om ditt barn är 10-12 år eller äldre är det vanligt med styrketräning som en del av fotbollsträningen. Om barnet är yngre kan du hoppa över den här övningen. Kör en övning i taget, en minut på varje. Hög intensitet i 20 sekunder, vila 10 sekunder, kör 20 sekunder till och så vidare. På smartphones finns appar med namnet "Tabata" som kan hjälpa till att hålla reda på tiden med musik. Sök annars på tabata-låtar på Youtube eller Spotify, till exempel. Det finns många att välja på. Börja med att springa fram och tillbaka längs linjen du byggt av saker. Kör sedan burpees, det vill säga ett upphopp och sedan en armhävning, upprepa. Sedan benböj och slutligen sit-ups. 

Tänk på att det inte är prestationen som är det viktigaste utan att ni båda har kul ihop. Lycka till!