Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm Bild: Life by Leila

Vad händer i kroppen när vi styrketränar?

Så får du ut mer av din styrketräning

Tränar och tränar du utan att se några resultat? Då kan det vara dags att göra förändringar i ditt träningsprogram. Om du gör samma pass så behåller du nämligen bara musklerna du har. Här tipsar Leila om enkla förändringar som gör stor skillnad.

Publicerad 2017-03-20 | Leila Söderholm

Kroppen arbetar efter överbelastningsprincipen, det vill säga muskulaturen måste hela tiden belastas mer än vad den är van vid för att få en ökad muskeltillväxt. Ligger du kvar på samma belastning så bibehåller du din muskelmassa och kondition, vilket självklart är superbra. Tränar du samma program år efter år så sker det ingen muskelutveckling i kroppen, däremot så ökar din cirkulation och du får andra fina hälsoeffekter av din träning.

Byt program varannan månad

Vill du ha mer muskler eller bli starkare så ska du öka vikter, variera övningarna och titta på ett program som sträcker sig cirka 6 till 10 veckor för att sedan byta igen. Då utmanas muskler och leder och svarar direkt på den nya belastningen. Musklerna har många uppgifter och en av de viktigaste är att de ska stötta och avlasta leder för att undvika ledsmärtor.

Skynda långsamt

När musklerna växer och blir starkare så stärks även senor, skelett och leder för att orka med den nya belastningen från musklerna. Senor och leder är dock inte lika snabba på att svara som musklerna utan tar lite längre tid på sig att få den styrka som behövs. Av den anledningen så bör man skynda långsamt med att öka vikter och intensitet för fort eftersom det kan leda till skador.

Positiva effekter av styrketräning

  1. Ökning av muskelstyrka
  2. Ökning av ledbroskets tjocklek
  3. Smörjning av lederna, mer ledvätska produceras
  4. Mindre belastning på leder, ledkapslar och ligament
  5. Hjärtats stärks i kammarvolym samt muskelvägg
  6. Ryggens muskler avlastas
  7. Högre förbränning (grundämnesomsättning)
  8. Bättre hållning
  9. Bättre självkänsla och självförtroende

Trötta ut musklerna

Variation är nyckeln till alla träningsresultat, variera styrketräning i maskiner med fria vikter, med egen kroppsvikt och lägg gärna in explosiva övningar genom att lägga till ett litet hopp eller en tempoväxling. Tempoväxling kan vara att snabbt pressa upp vikten och långsamt hålla emot på tillbakavägen. Byt ditt vanliga tempo i övningen och variera så mycket som möjligt. Variera också dina vikter från jättetungt och få repetitioner under några veckor till lättare vikter och många repetitioner. Försök att trötta ut dina muskler oavsett hur du tränar, när du avslutar så ska du vara så trött att det inte går att lyfta en gång till. Det är då muskler och leder svarar med att bli starkare och bygga upp sig.  Så snart du börjar träna oavsett vad det är du gör så kommer kroppens muskler att svara på det du gör. Vilket är goda nyheter och värt att ta till sig. Det är en härlig känsla. Lycka till! Kram/Leila