Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

barbie Bild: SBS2Autralia, lammily.com, Mattel.com

Här är dockorna som utmanar Barbie

Den traditionella Barbiedockan har fått konkurrens. Flera företag och privatpersoner lanserar nu dockor som saknar både getingmidjor, högklackat och massor av smink.

Publicerad 2015-10-20 | Vardagspuls

Tidigare den här månaden stod det klart att dockan Barbie nu ska lanseras på nytt – som en bra förebild för flickor och pojkar. Dockföretaget har ofta kritiserats för sin kvinnorepresentation. Bland annat har den getingsmala midjan ifrågasatts där dockans kroppsform i mänskliga mått motsvarar 39 kilo och 180 centimeters längd. Och fötterna är gjorda så att endast högklackat passar.

Men genom en ny reklamfilm (se film nedan) där små flickor visas upp som både professorer, fotbollstränare och veterinärer och där de också leker med sina ”framgångsrika” barbiedockor hoppas företaget att föräldrar som tidigare tvekat nu ska köpa barbiedockor till sina barn. Med slutklämmen When a girl plays with Barbie she imagines everything she can become vill de ge lite girlpower år den hårt kritiserade men ack så älskade dockan.

Men nu har Barbie och andra märkesdockor fått konkurrens av både företag och privatpersoner som tillverkar lite snällare alternativ. Som exempelvis Lammily-dockan med en mer realistisk kroppsform. I stället för balklänning och stilettklackar bär Lammily-dockan ofta sportmundering, kontorskläder eller helt enkelt ”vanliga” kläder som bomullsklänning och jeansjacka.

Bakom idén Tree change dolls står bland annat en kvinna från Australien som tröttnade på de hårt sminkade Bratz-dockorna. Så hon tvättade helt enkelt bort make-upen från dockorna och gjorde de till mer vanliga unga tjejer som helt plötsligt fick ett helt nytt ansikte. Se video nedan från Youtube (OBS: på engelska)