Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

 

Hortonomen Johan Orre går igenom olika kålsorter och visar de trendigaste sorterna och hur de ska hanteras. Från Vardagspuls 19 mars 2015.

Odla din egen kål

Kål har blivit trendigt - så här odlar du den

Kål – billigt, nyttigt och klimatsmart. Nyttja kålen mer! Det tycker dietist Jeanette Steijer:

Publicerad 2015-05-21 | Senast ändrad 2015-05-25 | Jeanette Steijer

”Kål är verkligen en fantastisk grönsak om man tänker efter och just det faktumet att de kan vara så olika: vitkål, brysselkål, grönkål och broccoli kan användas och varieras i nästan det oändliga. Flera undersökningar har genom åren har visat att kål verkar skydda mot olika typer av cancer. Kålen innehåller ämnen som är bra för nervernas funktion, matsmältningen, våra muskler, blodkärlen, transporten av syre i våra kroppar och kolesterolvärdet.  Alla former av kål är rika på bla. järn, kalcium, fibrer, C-vitamin och olika typer av antioxidanter. Sorter som broccoli, grönkål och brysselkål innehåller dessutom folsyra och kalium. Som alltid då när man tillskriver livsmedel fantastiska egensaker så ska man komma ihåg att inget livsmedel kan göra det alena utan tänk alltid variation och helhet när det gäller din mat.

Idag vill jag tipsa speciellt om vitkålen. Denna grönsak som för många är det samma som pizzasallad och kanske något man äter till blodpudding blandat med lingonsylt. Men det finns lite mer att göra av denna kanonkula av nyttigheter”.

Gillar barnen pizzasallad? Ja men utnyttja det och gör din egen laddning av pizzasallad och plocka fram till middagen flera dagar i veckan. Så småningom kan du plocka in lite fler kålsorter och vidga smaklökarna.

Vitkålstzatziki - Ersätt gurkan med fint rivet vitkål och gör annars som du brukar när du gör tzatziki. Mycket godare och matigare!

Coleslaw – passar till mycket mer än bara hamburgare. Kycklingfilé eller laxfilé med rostade rotfrukter.

Vitkål i soppan! Linssoppa med vitkål har blivit en favorit hemma hos oss. Vill du ha den mindre syrlig - minska på vinägern.

Blanda i din vardagssallad. Istället för att bara använda salladsblad som bas i vardagssalladen – blanda ner även t.ex vitkål eller grönkål. Mycket mer tuggmotstånd, fibrer och mättnad än de finare salladsbladen.

Vi har odlat kål i Sverige i väldigt lång tid – man tror att vi faktiskt de senaste 1000 åren odlat kål i olika former. Svenskt odlad kål och speciellt ekologiskt odlad är ett bra miljöval och går ofta att hitta nästan året om.

Förvara kålen i en plastpåse i nedersta delen av kylskåpet. Då håller den sig färsk 1-2 veckor.

Smarriga recept på vitkål hittar du på Jeanettes blogg.